Customer Due Diligence

Wat is het nut van Customer Due Diligence en wat is het eigenlijk? Customer Due Diligence, ofwel CDD, is een term die je vaak hoort in het bedrijfsleven, maar waarvan niet iedereen weet wat er precies mee bedoeld wordt. Eigenlijk staat het voor het kennen van je klanten. Met wie doe je zaken? Zijn de mensen waarmee je in zee gaat integer en legaal bezig? Houden zij zich aan de ethische codes en kunnen zij niet in verband gebracht worden met louche zaken, als terrorisme, fraude en witwaspraktijken?

Waarom CDD belangrijk is

Als je in zee gaat met particulieren, bedrijven of instanties die in verband kunnen worden gebracht met fraude, terrorisme, wapenhandel of witwaspraktijken, is dit vanzelfsprekend niet goed voor de reputatie van je bedrijf. Opdrachtgevers en investeerders kunnen samenwerkingen opzeggen en je kunt zelf ook onbewust strafbaar bezig zijn. Daarom is het belangrijk je klanten te kennen. Wie zijn zij? Komen zij op een eerlijke manier aan hun geld?

De manieren van Customer Due Diligence

Het is het handigst CDD te integreren in je bedrijfsvoering. Elke keer dat je een nieuwe klant, investeerder of opdrachtgever krijgt, check je een aantal gegevens, vraag je referenties op en check je het nummer bij de Kamer van Koophandel. Door middel van reviews en referenties ga je de staat van dienst na en sluit je bepaalde risico’s uit. Het is geen waterdicht systeem, maar het helpt je in de goede richting.

Het inschakelen van professionele hulp

Het kan fijn zijn professionele hulp in te schakelen om zeker te weten dat je in zee gaat met mensen die eerlijk zaken doen. Tegenwoordig is er geautomatiseerde software op de markt, die verdachte geldstromen, transacties en contacten nagaat. Zo voorkom je dat je voor vervelende verrassingen komt te staan en de naam van je bedrijf geschaad wordt. Het kan je veel tijd schelen om je Customer Due Diligence uit te besteden aan een bedrijf of particulier, die hierin gespecialiseerd is.